sanbru.reismee.nl

Koh Samed - snorkelen

Om 8 op, want om 9 ging de boot. Eerst nog ijs halen voor in de koelbox. We gaan snorkelen zonder flippers, anders bijbetalen en je hebt ze toch niet echt nodig.

Als eerste legden we aan bij een strandje bij  koh taluh (sp) genoemd naar de vorm van de grot/boog. Hier in de branding gesnorkeld. Altijd lastig, want er zijn golven, dus een paar keer wel water binnen gekregen. Geen koraal, maar gelukkig wel wat vissen. Vooral  gestreepte, weet zo niet welke, maar ook kleintjes en een barracuda gezien.

Op het eiland geluncht, rijst met kipkluifjes, salade en fruit.

Daarna wat rond het eiland gevaren en in wat dieper water gesnorkeld en onder de boog door gezwommen. Hier veel zee-egels. Waarschijnlijk ook te diep voor foto. Trompetvis gezien.

Een stuk verder gevaren naar twee kleine eilandjes, waar we vissen voerden, zo in grote scholen streepjes gezwommen, met daarbij ook wat andere soorten. Hier was ook meer koraal.

Aangelegd voor toiletstop en drankjes, waarbij ik op iets ben gestapt en er nu dus een stuk huid loshangt. Meteen terug in het zoute water. Snel gestopt met bloeden.

Nog naar een strandje geweest, waar je gewoon lekker wat kon zwemmen, maar niet echt interessant voor snorkelen, daarna nog van een steiger afgesprongen.

16.00 weer terug bij hotel. En om 17 afgesproken om samen te gaan eten.

Ook dit restaurant was weer heel behulpzaam met schuiven van tafels om de groep bij elkaar te houden. Merijn en ik hebben knoflookgarnalen en zeebaars gedeeld. De andere hadden allemaal kipspiezen, al deelden Bas en Paul samen de spuezen en pizza. Alles smaakte erg goed.

Na het eten nog een drankje bij het hotel en om 22.30 naar bed.

Nog een halve dag hier en dan terug naar Bangkok.

Koh Samed

Zouden eigenlijk uitslapen, maar om 7 wakker. Even blijven liggen en toen opgestaan. Wel last van de pittige vis van gister. Wat diarree en branderig gevoel. Ging gelukkig wel snel weer over.

Iets later ontbeten en gekeken naar de ceremonie voor de crematie van de koning.

Een rustig dagje vooral bestaand uit zwemmen en zonnen, lezen en netflix downloaden voor terugreis. Grappig dat de wifi zoveel moeite heeft met uploaden van foto's op deze site, maar een film in een kwartier download.

Kleine wandeling gemaakt net Anouck, Daniela, Harmen en Nathalie en een kokosshake op op het strand bij nice & easy. Was lekker en zoals zo vaak hier opgediend in de kokosnoot.

Het was vandaag een heel stuk zonniger en helderder boven en onder water. Zekfs wat vissen gezien.

Voor lunch een kippenpoot gekocht van de mobiele bbq, die langs de hele baai ging.

Door de zon was het ook erg warm, het water was koeler qua gevoel,maar toch ook 30 graden.

Na twee uur werd het een stuk koeler. Toen werd het bewolkt. Zelfs nog een regenbui gehad. We gingen toen allemaal het water in. Was best apart. Nu voelden we pas hoe warm het water eigenlijk was. Het regenwater was best fris. Tijdens de bui ook vliegende vissen gezien. Twee keer een hele school.

Later op de middag eerst wat gedronken bij het hotel, bier en cola, met twee taxis naar glass sand beach gegaan. Dit is het grotere bekendste strand van koh samed.

Hadden daar na een wandeling een leuke plek uitgezocht om wat te eten,naar er hing daar zo'n vreemde gaslucht dat we alleen wat gedronken hebben. Er was bier, water en sprite besteld. Uiteindelijk geen buer gehad. Sprite en water betaald en verder, nou ja terug gelopen.

Bij Buddys gaan zitten. Daar ook geen bier. Natuurlijk in verband met de crematie- maar bij h et andere restaurant hadden ze daar niks van gezegd. Panang (pinda) curry met garnalen op.

Daarna taxi terug naar het hotel, waar we ook geen bier of ander alcohol konden krijgen, dan maar aan de lemon &lime smoothie (leek wel een beetje op de vifit limoen,maar dan nog lekkerder)

Om 9 sloot de bar, dus maar naar bed.

Bangkok - Koh Samed

Eigenlijk best goed geslapen. Sliep niet snel in en we werden om 6 wakker gemaakt en toen werden de bedden weer omgetoverd tot stoelen. Werd aan onze kant van de trein licht. Dat ging heel snel.
Voor binnenkomst op station Bangkok om 7 nog een eekhoorn gezien met witte pluimstaart. En staan lang stil bij de vele kleine stationnetjes voor 'centraal'.
Even snel ontbeten met de rest van de bananencake en de brownie. De cake was beter.

Om 8.00 bij de mac ontbeten met een happy meal.

Vanuit daarnaarde haven.voor de boot naar Koh Samed. Het is een grote speedboot.

Deze gingbij aankomst zo ver mogelijk achteruit naar het strand, daar moesten we door het water eruit.

Snel de sleutels gekregen en gaan zwemmen. S middags wat loempia, en garnalen en zo op.

Daarna weer gezwommen. En met Harmen en Merijn het 'dorpje' verkend. Er is dus echt niks, behalve vuiligheid, wat in de rest van Thailand tot nu toe meeviel

Voor het etenbij het hotel een mojito op, viel een beetje tegen door gebruik van thaise bruine rum.

Daarna verder gezocht naar een restaurant. Iets verderop in de baai gaan zitten. Ik had groene curry besteld (als laatste van ons). Deze kwam naar later bleekals eerste en merijn had deze geckaimd. Toen hij deze op was kwam dus zijn echte gerecht. Gegrilde zeebaars in pikante saus boven een vuurtje. Die heb ik dus op. Was nog veel beter dan de curry. Had ik dus geluk.

Na het eten nog een drankje op het strand bij het hotel en toen ging de bar dicht. Dus maar naar bed.

Chiang Mai - Bangkok

Konden vanochtend uitslapen. Check uit om 11.00. Stonden dus om 9 op om de tas te pakken voor de nachttrein.
Toen stonden de taxi's klaar naar de tempel op de berg. Erg veel goud en heel veel toeristen. Ik vond deze dan ook minder mooi dan andere tempels die we hebben gezien, wel een leuke trap.
Daarna terug naar Chiang Mai voor een weer geslaagde lunch met een lekker ijsje na.
Daarna richting station met een tussenstop bij de 7-eleven voor de laatste boodschappen: bananencake, brownie en pistachenootjes en wat drinken. Daar overleef ik de avond/nacht wel mee.
Om 17.00 vertrok de trein, om iets voor zeven werd bedje gedekt. Nog een tijd samen op mijn bed gezeten, heb nl onderste bed.
Om 21.25 is het al behoorlijk stil, dus bedtijd.
Inderdaad is het licht nog aan, maar met mijn gordijntje dicht is het donker genoeg trouwens nu helemaal niet koud.

Chiang Mai - trekking con'd

Dag twee raft
Voor we op raft gingen nog een miljoenpoot gezien.
Raft lag al deels onder water toen we er opstapten. We waren verdeeld over twee rafts.
We kregen wel reddingsvesten, maar die hoefden niet aan, maar daar konden we dus iets gemakkelijker op zitten.
Eerst probeerden sommigen om droog te blijven, maar op een gegeven moment waren we nat tot de kin. We waren.gewaarschuwd, dus ik droeg mijn bikini met een spaghetti topje.
Gelukkig hadden we plastic zakken gekregen voor in onze tassen zodat die droog bleven. En die hingen ook nog aan een stellage, die wat hoger was. Dus alles was droog overgekomen.
Bij aankomst geluncht, was lekker.
In de boom dichtbij zat een hele grote spin.
Daar omgekleed in droge kleren en terug met busje naar Chiang Mai. Daar geld gewisseld en ff geshopt, cadeautje voor Daan. Met de groep snacks gegeten bij de nightmarket waar we eerder ook snacks en sapjes hadden.
Om 17.00 moesten we bij het hotel zijn voor een thaise massage. Iedereen ging mee. Wel grappig om zeker Bas en Paul in zo'n roze kimono te zien. Die waren bij ons vrouwen al een beetje kort, laat staan bij de heren. Dit duurde ongeveer twee uur voor 700baht. De slippers/schoenen moesten buiten blijven. Eerst werden de voeten gewassen daarna werd ik letterlijk bij de hand genomen en meegenomen naar een matrasje waar ik een kimono aan kreeg. Uiteindelijk was het vedje naast mij leeg en daarnaast lag Matthijs. Eigenlijk hoort dat niet. Want uiteindelijk lig je ook met ontbloot bovenlijf op je rug. Na de volledige massage (voet, hand, olie), met de rest van de meiden in de sauna, de heren zaten samen in een aparte ruimte, met handdoek om. Was best lekker. Wel vreemd dat de masseuses allemaal erbuiten zaten en naar binnenkeken en aan het giegelen waren.
Daarna gedoucht en me weer angekleed waarna we op de sloffen nog hele zoete thee.

Gegeten bij RiverSide. Had Gang Kae besteld. Dit zou pittige curry zijn. Matthijs en ik waren dan ook best teleurgesteld toen het een milde soep bleek te zijn. Ik had beter de furry massaman kunnen nemen, zelfs die was pittiger en was erg lekker.
Daarna geshopt en daarna rest van groep ontmoet bij hard rock cafe (niet echt mijn ding) en daarna naar een blues bar (Boy blues) geweest. Goede muziek, maar helaas geen cocktails. Een stel waren al naar huis, rest wilde mog blijven. Gelukkig dicht bij hotel en liep dus alleen, voelde me totaal niet onveilig. Deur op kier gelaten voor Anouck, omdat we maar ÊÊn sleutel hadden en de deur vanzelf op slot ging.

Chiang Mai - trekking

's ochtends om 8.30 vertrokken. Eerst langs de toeristen politie om kopie paspoort achter te laten voor als er iets gebeurt. En met het noodnummer op zak konden we door naar de markt voor het avond eten. Nog een geel stuk rijden voor we echt in de bergen waren. Eerst lekker geluncht, met dragonfruit en rambutan na, gingen we echt iets doen.

We zijn naar een waterval geweest waar veel vlinders vligen, deze wilden helaas niet op de foto.

En bij warmwaterbronnen. Die waren veel te warm, al was het bij een van de baden erg druk, dus die zal wel beter zijn geweest.

Daarna ~9km gelopen. Een keer uitgegleden, maar niks ernstig.

Veel gezien onderweg,maar toch niet veel foto's ivm tijd. Je loopt daar natuurlijk veel minder snel.

Gelukkigkwamen we net toen het zachtjes begon te regenen aan in het Karen dorp. Dit zijn geen thai, maar een groepering die een hele tijd geleden uit Birma getrokken zijn.

noom heeft daar gekookt, samen met onze berggids Taksin en diens hulp, die wij wim noemden. frietjes met kip, plaatselijke rijst,en een pittige gehakt salade. En na watermeloen.

s avonds bij het kampvuur heeft Taksin nog wat over het bos en de Karen verteld. En we gingen om 9 naar bed.

Wel wat geslapen, maar iedere keer dat iemand van ons zeven omdraaide of opstond voor wc bewogen en kraakten de planken zo erg dat je wakker werd. Bedjes waren ook heel smal.

Om half zeven op, met een prima ontbijt met lokale thee uit een bamboe beker en daarna een rondje door het dorp o.a. langs de medicijnman.

Waarna we weer het bos in gingen om naar de rivier te lopen (3km) om daar op te stappen op bamboevlot.

Sukhothai - Chiang Mai

Vandaag weer een echte reisdag. Na het ontbijt met dit keer wel warme rijst en loempias met de auto naar het busstation.

540 km met de bus. Met twee stops. Een van vijf minuten en een van twintig. Daar een cornetto op. Dit keer dus geen thais ijsje.

Helaas hadden we ook nog vertraging, dus pas laat in het hotel.

Even langs de night market gelopen en met de dames een hele late lunch gegeten. Garnalen tempura, loempias, kaantjes, en worst met een heerlijke passievruchtshake.

Over de markt gelopen op zoek naar souvenirs. Niet zo heel veel leuks gevonden. Weet echt nog niet wat ik voor Daan mee kan nemen.

Om half 8 voor het hotel afgesproke om bij de andere markt te gaan eten. Dit hebben we bij Hot Chilli gedaan, een ontzettend foute tent, maar wel erg lekker.

Wilde daarna eigenlijk naar een club, maar daar kwamen we niet binnen, omdat we op aanraden van Noom de ids in het hotel laten.

Dus maar naar een barretje gegaan met wat live muziek (vals qua stem en gitaar ). Maar was wel gezellig. Vast wel geholpen door de Mai Tai .

Nu naar bed, morgen weer op tijd op voor de trekking. Dan duurt het weer ff voor ik weer online ben.

Sukhothai

Redelijk geslapen. Een paar keer wakker geweest.
Even rond zwembad gezeten en naar de geluiden geluisterd van onder andere kleine vogeltjes die net te ver weg zaten voor een foto. Ze hielden iedere keer het zwembad tussen hen en mij in.
Jammer genoeg waren de rijst en de loepiaatjes bij het ontbijt koud, want ze waren op zich erg lekker.
Om 9.00 een monkeycar genomen naar het historical park van sukhothai. Dit was vroeger het centrum van het koninkrijk. Hier zijn we gaan fietsen met enkele stops bij tempels. De laatste heeft geen ronde chedi, maar een gekante prang. Dit is meer Cambodjaanse stijl.
Even een ijsje gegeten. Ik had een apart ijsje met melk longton? Jackfruit en mais. Was lekker, een beetje romig en friszoet.
Hier kon je ook levende vissen kopen om vrij te laten in de vijver. Dat zou geluk moeten brengen.
Daarna verlieten we het park naar een keramiek atelier. Eigelijk zouden we naar een school gaan, maar de kinderen waren vandaagvrij. Ik heb hier een klein schaaltje gekocht, verder nog geen souvenirs of kaarten.

Nog aan het zwembad gelegen en gevolleybald in het zwembad.

Daarna met Anouck naar het centrum gefietst, naar daar was niet zo veel te doen.

Gegeten in hotel. En weer spelletjes gedaan.